MILANON MESSUMATKAT – MUISTELLAAN VUOSIA 2014-2019

MILANON MESSUMATKAT – MUISTELLAAN VUOSIA 2014-2019

Tällä viikolla piti olla Milanossa huonekalumessut, vaan eipä olekaan, kiitos koronaviruksen aiheuttaman pandemian. Salone del Mobile on maailman suurin huonekalu-, valaistus- ja sisustustavaranäyttely, joka on järjestetty joka vuosi Milanossa aina vuodesta 1961 alkaen. Tänä keväänä minulla ei ole matkaa Milanoon, ei ole matkaa yhtään minnekään. Salone del Mobile on monien muiden suurtapahtumien tapaan jouduttu siirtämään ensi vuodelle. Koska messuja ei tänä vuonna ole, on sopiva hetki muistella taannoisia messumatkojani Milanoon.

Vuonna 2014 erityisesti Eurocucina teki vaikutuksen

Vaikka kiertelin valtavan messualueen kahtakymmentä paviljonkia ahkerasti kahdeksan tuntia jokaisena niistä kolmesta päivästä, jotka olin varannut messuiluun, en oikein osannut erottaa jyviä akanoista. Huomioni kiinnittyi pöydänjalkojen monimuotoisuuteen, tuolien muotoilun mielikuvituksellisiin ratkaisuihin ja traditionaalisen italialaisen sisustuksen runsauteen ja mahtipontisuuteen.


Missoni Homen näyttävä ja värikäs osasto.

Kuten aina parillisina vuosina, kaksi paviljonkia oli varattu Salone del Bagnon ja neljä paviljonkia Eurocucinan näyttelyille. Keittiöiden tasot liukuivat ja kääntyivät kätkien alleen liesitasot ja pesualtaat. Keittiökalusteiden pyöreät kulmat ja aaltoilevat reunat olivat uusi trendi. Miss Italia esiintyi vetonaulana keittiöpaviljongissa.


Liesitasojen söpöt koristeet ihastuttivat ja kuvaajia riitti.

Matkan viimeinen päivä oli vapaapäivä ja sen käytin retkeen Como-järvelle yhdessä Reijon, matkakumppanini kanssa. Juna-asema oli melkein hotellimme vieressä, joten itse matkanteko kävi kätevästi. Comossa kävimme köysiradan yläpäässä katselemassa näköaloja ja sitten teimme pienen risteilyn järvellä. Loppuajan nautimme italialaisista herkuista paikallisissa kahviloissa ja ravintoloissa.


Como-järven rantakadulla puut olivat täydessä kukassa ja laivat odottivat risteilymatkustajia.

Vuosi 2015 oli valaisinten juhlaa

Lähdimme matkaan jo lauantaina, jolloin saimme lentää juhlavasti business-luokassa. Sunnuntaina matkustimme metrolla Porta Genovan asemalle, ja vietimme päivää Tortonan alueella ja läheisen kanavan varrella. Siellä oli valtavasti ihmisiä ja kukkia. Design District -tapahtuma täällä alkoi kuitenkin vasta seuraavana päivänä.

Ennätimme pyöriä Milanossa turisteina vielä maanantainkin, sillä messujen avajaiset ovat aina tiistaisin. Duomo, Galleria Vittorio Emanuele II, keskustan monet näyteikkunat, La Scala ja San Siro tulivat tutuiksi.

Eurolucessa bongasin varjostimien moninaiset muodot, valoon yhdistetyn liikkeen ja musiikin sekä himmennysmahdollisuudet. Led-tekniikka oli kehittynyt muutamassa vuodessa nopeassa tahdissa ja tulisi pian syrjäyttämään muut valonlähteet kotikäytöstä.


Nämä originellit Kenneth Cobonpuen valaisimet näin ensimmäisen, mutta en toki viimeistä kertaa.

Workplace 3.0 toi esille toimisto- ja julkitilakalusteiden uusimmat trendit. Kodinomainen sisustus oli trendikästä toimistoissa ja yhä useammat julkitilakalusteet soveltuivat myös kotikäyttöön.

Messuilla oli paljon humoristisia esineitä, planeetat olivat toimineet innoittajina muodoissa, värit valloittivat, myös kirkkaina perusväreinä. Materiaaleista puun ohella lasi oli vahvasti esillä. Yleisvaikutelma sisustuksessa oli pehmeä ja kodikas.


Vaatteistaan tutuksi tullut Desigual oli tuonut messuille omat ideansa ulkona rentoutumiseen.


Ekologisuus ja kierrätys olivat yksi vuoden 2015 messujen pääteemoista. Messualueen yleisökahvilan kalusteet oli valmistettu tukevasta pahvista.

Tällä kerralla löysin yhdestä paviljongista myös Salone Satelliten, jossa lupaavat nuoret suunnittelijat ympäri maailman esittelivät ideoitaan ja prototyyppejään.

Näistä messuista kirjoitin elämäni ensimmäisen blogin. Se löytyy täältä Tunnelmia Milanon huonekalumessuilta

Vuoden 2016 vetonaulana olivat viihtyisät kylpyhuoneet

Messumatka alkoi Fuorisalonesta Milanon yliopiston alueella ja päättyi Milano Triennaleen, jonka teemana oli ”Tilat – filosofia ja vapaus”. Siinä välissä kierreltiin taas Reijon kanssa Rho Fiera Milanon paviljonkeja kolmen päivän ajan.

Viherkasveja oli paljon ja ne olivat suuria. Polkupyörä oli sisustuselementtinä monilla osastoilla. Avonaisia hyllyjä oli paljon, eri muotoisia ja eri kokoisia. Ne olisivat soveltuneet kirjahyllyiksi, mutta kirjojen sijaan niissä säilytettiin muita piensisustusesineitä. Näyttelyosastojen väriskaala oli tummahko, materiaaleista sametti ja marmori hallitsivat. Vaalean tammen rinnalle oli nostettu tumma pähkinäpuu. Tyylivaikutteita oli otettu Aasiasta, Art Decosta ja 1970-luvulta.


Quadra. Etätöitä tehdään yhä enemmän ja internetin välityksellä hoidetaan monet muutkin asiat. Siro työpöytä oli tuotu suureen osaan olohuoneiden sisustuksia.

Ulkokalusteissa oli huomioitu, että olohuone jatkuu ulos saumattomasti yhtenäisellä tyylillä sisäkalusteiden kanssa. Salone Satelliten teemana sen sijaan oli ”Uudet materiaalit”, ja etenkin korkkia oli käytetty monipuolisesti kalustesuunnittelussa.

Eurocucina on ollut osa Salone del Milanoa joka toinen vuosi aina vuodesta 1974 lähtien. Tekniikka oli kehittynyt edelleen suurin harppauksin ja esillä oli myös paljon uusia, tyylikkäitä ja helppohoitoisia materiaaleja.


Bora. Uusimmat liesituuletinmallit oli integroitu liesitasoon.

Salone del Bagno ihastutti tällä kertaa messuilla eniten. Kylpyhuoneet olivat suuria ja viihtyisiä. Kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja rentoutumiseen kylpyhuoneissa panostetaan ja siksi niiltä toivotaan spamaista tunnelmaa. Suurten laattojen ohella oli betoni- ja mikrosementtipintoja. Allaskaappien porrastetut tasot olivat uutta. Harmaan eri sävyt hallitsivat ja yleisvaikutelma oli tummahko ja hämyisä.


Arcom Compab. Messuilla oli vain tasopeilejä, ei ainuttakaan peilikaappia.

Vuonna 2017 keinuttiin ja luotettiin nahkaan

Läheltä piti, ettemme olisi joutuneet perumaan Milanon matkaamme vuonna 2017. Meillä oli kuitenkin onnea, ja Reijo toipui aivoinfarktista nippa nappa ennen lähtöpäivää. Aamupäivän lennon jälkeen tutustuimme tiistai-iltapäivän aikana Fuorisalonen Design District -tapahtumiin, tällä kertaa Breran alueella, koska hotellimme sijaitsi siinä kohtalaisen lähellä.

Jakauduimme kiertämään kumpikin omat paviljonkimme, koska Reijo oli vielä toipilas, ja kokemuksesta tiesimme, että messualueella kiertely ja valokuvaaminen on rankkaa. Metrolakko auttoi meitä hieman, sillä yhtenä päivänä messuilla oli tosi vähän väkeä ja liikkuminen siellä oli helppoa ja nopeaa. Itse olimme onnistuneet pääsemään paikalle, kiitos hotellimme respan toiminnan. Hän nimittäin hälytti meidät aamiaiselta viimeiseen sinä päivänä lähtevään metrojunaan.

Eurolucessa valaisinten suosituin muoto oli pyöreä. Näyttelyä voisi luonnehtia sanoilla tyylikäs design, uusin led-tekniikka ja huumori. Ulkotilojen valaistusta täydensivät uudenmalliset kannettavat led-valaisimet.


Arturo Alvarez. Valonlähde ja varjostin muodostivat erilliset yksiköt. Varjostin, verkkomaisesta materiaalista muotoiltu pääfiguuri, loi seinälle varjokuvion.

Workplace 3.0 painotti kodinomaisuutta, sillä julkitilakalusteet olivat vallanneet koditkin. Teemana oli ”A Joyful Sense at Work”. Teemaa ilmensivät iloisen ja energisen väriset kalusteet ja liikkeen maksimoiminen työssä.


Tapa. Keinut ovat yleistyneet toimistoissakin, koska liikkeen uskotaan lisäävän luovuutta. Keinuja, keinuhevosia ja keinutuoleja oli myös kotikalusteiden ja ulkokalusteiden joukossa monin paikoin.

Salone Satellite järjestettiin vuonna 2017 jo kahdennenkymmenennen kerran. Esillä oli näyttävästi useita suomalaisia nuoria suunnittelijoita, joiden osastoja sain ylpeänä ihailla. Heistä olen kirjoittanut blogissa täällä Nuoret suunnittelijat Milanossa

Salone del Mobilessa sermit olivat tulleet mukaan kotien sisustukseen. Tänä vuonna muunneltavat, monikäyttöiset ja siirreltävät huonekalut olivat se juttu. Vuosi 2017 muistetaan myös vuotena, jolloin kaikenlaiset nahkasomisteet löivät läpi huonekalumuotoilussa. Teknologiaa oli entistä enemmän, mutta sen tuli olla piilossa.


Zanotta yllätti jälleen innovatiivisuudellaan. Tässä makuuhuoneen yhteydessä oli pukeutumistila, jossa projisoitu naishahmo tuli sermin takaa peilin ääreen tarkastamaan, että asu hänen yllään on moitteeton.

Kolmannen messupäivän iltapäivän vietimme Ventura Lambraten alueella. Vetonaulana alueen Design District -tapahtumassa oli Ikea Festival, jossa esiteltiin tulevaisuuden olohuonemiljöitä, joiden tuli olla omistettuja monien toimintojen elämälle.

Vuonna 2018 messut jäivät minulta väliin

Olimme Italiassa huhtikuun loppupuolella myös vuonna 2018. Olin jäänyt eläkkeelle vuodenvaihteessa ja juuri muuttanut uuteen kotiin. Niinpä Milanon huonekalumessut päätettiin jättää väliin, ja matkustettiin sen sijaan Roomaan golflomalle.

Vuonna 2019 vaikutteita 1920-1930 -lukujen tyyleistä

Viime vuonna vierailimme messuilla ensimmäistä kertaa yleisöpäivinä viikonloppuna. Matka alkoikin suoraan Rho Fiera Milanon paviljonkeja kiertäen. Päätimme tälläkin kertaa jakaantua kumpikin omiin paviljonkeihimme, jotta ennättäisimme mahdollisimman lyhyessä ajassa saada kattavan näkemyksen messutarjonnasta.

Ekologisuus ja luonnosta otetut vaikutteet näkyivät materiaaleissa, väreissä ja piensisustuksessa. Materiaaleja ja kuoseja oli yhdistelty taidokkaasti. Tyyli oli saanut vaikutteita Aasiasta ja Afrikasta, Bauhaus- ja Art Deco -tyyleistä, sekä 1920- ja 1930-lukujen muotokielistä. Mieleenpainuvimmat osastot olivat Fritz Hansenin tanskalainen täydellisyys, Zanottan ”Urban Passion”, Missoni Home, Moroso ja Kartell.


Moroso.


Tässä vain yksi Kartellin lukuisista tuoteryhmittymistä.


LA LINEA by BIG for Artemide. Euroluce osoitti, että valaisinten muodot voivat olla melkein mitä vaan.


Ingo Maurer hassutteli tällaisilla luomuksilla.

Ennen paluuta Suomeen vietimme vielä yhden kokonaisen päivän vapaammin tutustumalla osoitteeseen 10 Corso Como ja sen ympäristöön.

Kaikki tässä blogissa esiintyvät kuvat ovat ennen julkaisemattomia. Parhaat kuvat löydät Cocovision facebook-sivujen albumeista ja kirjoittamistani blogeista, joissa on myös täydellisemmät raportit kunkin vuoden messuista.

Yksin en ole kertaakaan joutunut Milanon messumatkalle lähtemään. Reijo on toiminut ansiokkaasti apunani valokuvaajana ja myös käsitellyt kaikki some-kanaviin valitut valokuvat. Hän ansaitsee työpanoksestaan ja tuestaan suuren kiitoksen.

Marja

0 Comments